11 Ara 2010

Muz nasıl sarartılır?

Alanya'da yaşayıp da muz bahçelerinden meyve toplamayan yoktur herhalde. Malum bu muzlar yeşil haldeyken koparılıyor ve ancak belli bir süre bekledikten sonra tüketiliyor. Bunun için kurulan muz sarartma tesisleri mevcut fakat bireysel olarak bu tesislerden yararlanmak neredeyse imkansız zira bu firmalar sararttıkları muzları toplu olarak piyasaya sürmekte. Tarım programı yapmaya başladığımdan bu yana çok sayıda çiftçi tanıdığım oldu. Muz bahçesi sahipleri de buna dahil. Sık sık bana muz yollarlar tabii yeşil halde. Başlarda beceriksizliğimin kurbanı olup birkaç balya muzu çöpe atmış olsam da artık bu işin hakkını vermeye başladığım kanısındayım. Bu konuda internette çok fazla döküman bulamayıp, sıkıntı yaşamıştım olur ya birgün bir yerlerde yeşil muza denk gelirsiniz çürütmeden nasıl sarartacağınıza dair öğrendiğim yolu paylaşmak istedim.




Muz balyasını taraklara arıyoruz. Böylelikle saklamak ve sarartmak daha kolaylaşıyor. Her bir tarağın yanına bir adet sarı elma koyuyoruz. Portakal yahut karpit de olabilir. Ancak en hızlı ve bozulmadan sarartan elma.



Gazete kağıdı ile paketleyip...



Bir poşet içerisine yerleştiriyoruz. Poşeti de evin soğuk olmayan bir köşesine yerleştirip üzerini ince bir örtü ile örtüyoruz...



Birkaç gün bekleyip, hazırladığımız paketleri açıyoruz ve yüzümüzde kocaman bir gülümseme beliriyor.

33 yorum:

  1. BURCU HNM İNANIRMISINIZ İLK DEFA BÖYLE BİŞEY OKUYORUM VEDE GÖRÜYORUM HİÇ YEŞİL MUZ GÖRMEDİM ŞİMDİYE KADAR AMA KENDİ ELİMLE OLGUNLAŞTIRIP YEMEYİ ÇOK İSTERDİM DEDİĞİNİZ GİBİ BİGÜN BENDE YEŞİL MUZ BULURSAM BU SAYFAYI AÇIP BAKICAM AKILDA KALMAZ TEKNİK

    YanıtlaSil
  2. köpeğe bayıldım :)

    YanıtlaSil
  3. teşkkürler çok işime yarıcak bu bilgi

    YanıtlaSil
  4. köpek değil onun adı tatliş :))
    muzlar iyi duruyor ha çok beğendim burcum :)

    YanıtlaSil
  5. merhaba antalya tatil dönüşü bir muz bahçesinden bir dal satın almıştık güneşte beklettik 3 gündür sararmak yerine kahverengiye döndü şimdi bu yöntemi denicem inşallah geç kalmış sayılmayız

    YanıtlaSil
  6. deginiz gibi yaptım teşekkürler bilgilendırme ıcın bakalım nasıl olcak 3 gun sonra :))

    YanıtlaSil
  7. yaziyi okuyup hemen yesil muzlara uyguladım sonuc tek kelime ile muhtesem yuzde yuz sarardı muzlar tesekkur ediyorum

    YanıtlaSil
  8. bizdeki muzlar daha agacında ve yemyeşil.hatay dan yazıyorum merak ettim acaba muzların olgunlaşma süresi nedir.sarartma işlemine ne zmn geçmek lzm.muzlar sararınca ayrıyeten tatlanıyormu bide.büyümüşler bi tanesini dayanamayıp koparıp yeşil yemeye kalkıştım yutamadım bile bilgilendirirseniz sevinirim..portakalla ne kadar sürede sararıyor.malum sarı elma mevsimi degil...

    YanıtlaSil
  9. merhaba burcu hanım muzları ne zaman toplamalıyız bu konuda yardımcı olursanız çok sevinirim satın aldığımız evin bahçesinde 7-8 tane ağaç var ve başları muz dolu ama yeşiller ne zaman anlıcağız olduğunu

    YanıtlaSil
  10. emeğe saygı bilgi için teşekkürler

    YanıtlaSil
  11. Muzun hasat zamanını anlamak için parmaklardaki dolgunluğuna bakmalısınız. Muz fidanınız büyük ise diğer fidanlardan daha erken doğum yaparlar ve daha erken ürün alırsınız. Zayıf muz parmaklarında dört köşe vardır. Bu köşelerden en az üç tanesi düzleşmişse muzun dalından koparılma vakti gelmiş demektir. Muzlar hasat sonrası hemen sarartma işleminden geçerler.

    YanıtlaSil
  12. selam bu bilgilerden bende çok yararlandım teşekkür ederim ağacı ektiğimizde ilk yıl verim alırmıyız bu sene ekim yaptık ve ilk denememiz acaba sene içinde muz verir mi? teşekkürler.

    YanıtlaSil
  13. teşekkürler portakal olmadığı için limon ile denedim sonucu görüp buraya yazacağım

    YanıtlaSil
  14. ya ben siyah bi poşet içerisine muzu koydum elma attım 2 gün oldu sararmadı...

    YanıtlaSil
  15. sizin yazdıgınız gibi yapacam çare kalmadı:)

    YanıtlaSil
  16. kırmızı elma olur mu????

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. olmaz.sarı olmalıki rengini ondan alıyor.

      Sil
  17. Kırmızı elma olmaz, sarı elma ile muz temas etmeli gazete içerisine almayı unutmayın lütfen.

    YanıtlaSil
  18. mevsimi gelmisken cok yararli oldu tesekkurler :))

    YanıtlaSil
  19. KALORİFER YANINDA TUTARMI ÇOK SICAK MI OLUR

    YanıtlaSil
  20. Aaa ben de ilk kez duyuyorum elma ile sarartmayı.
    Karpiti duymuştum ama o pek iyi (sağlıklı) bir yöntem değil sanırım.

    YanıtlaSil
  21. Allah razı olsun sayenizde yeşil olarak aldığımız muzları elmayla evde olgunlaştırdık

    YanıtlaSil
  22. Çok teşekkür ederim çok işime yaradı dediğiniz gibi yaptım ve 2 gün sonunda sarardilar yoksa çöpe gidecektiler😀

    YanıtlaSil
  23. Bulması çok zor, uygulaması çok kolay olan bu bilgiyi paylaştığınız için teşekkürler. Aynen dediğiniz gibi yaptım, sonucu merakla bekliyorum...

    YanıtlaSil
  24. Ben de denedim sarardı ama tadı yok neden acaba😔

    YanıtlaSil
  25. bende yaptım elmanın değdiği 6 tanesi sarardı diğer yeşillerede portakal koydum. sararan bir taneyi alıp tadına baktım olgunlaşmış fakat tatlanmamış biraz mayhoş. bu sarartma bilgisini resimli olarak bizimle paylaşan arkadaşımıza çok çok teşekkür ederiz. verdiğiniz bilgi çok makbule geçmiştir. bu arada bu bilgiyi verenden bir ricam var daha doğrusu sorum ? sonbahara girdiğimiz şu günlerde maalum havalar soğudu. dalında yavru muzlar var onları nasıl büyütebiliriz hersene donuyorlar . geçmi veriyor yoksa onları büyütme imkanı varmı??? bilen varsa bilgilendirmenizi rica ediyorum teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Muz hevenglerini keten bezlerle ya da plastiklerle soğuğa karşı korumaya alabilirsiniz. Büyük boy çöp torbası iş görecektir fakat birkaç kat yapmanızı öneririm.

      Sil
  26. Buzdolabı poşeti gibi gaz geçirmeyen poşetlere koyunca daha hızlı oluyor ama çok bekletince çürüyor.(Olgunlaşmayı sağlayan gaz olgunlaşma bitince çürümeye neden oluyor.)

    YanıtlaSil
  27. Merak ediyordum hep! Aslında güneydeyken 'muz sarartma' yerleri görmüştüm de şaşırmıştım. Onlar farklı bir yöntem uyguluyordur herhalde değil mi! Merak etmiştim :)
    Tatlişin de etkisi olabilir muzlarda ;) Elinize sağlık!
    Haftanın bloğu olmuşsunuz Gözdem sizi seçmiş, tebrikler, sevgiler :)

    YanıtlaSil
  28. Merhaba, bilgi için teşekkürler size bir sorum olacak sadece bekleterek gölge veya güneşte sarartma mümkün mü?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayır, muz açıkta olgunlaşmaz yalnızca kararır.

      Sil