25 Haz 2014

Hıltan

Geçenlerde çok sevdiğim bir yakınım, eline almış bir tutam dereotu, "Buna neden dereotu demişler, dere kenarında mı yetişiyor?" diye sordu ve akabinde bana bakarak ekledi "Durun botanik bilimcisi en doğru yanıtı verir."  Bu sıfat ruhumu okşadı ancak benim botanikçiliğim yalnızca yaşadığım iklimin zenginliğinden ibaret.

Ziraat mühendisi tanıdıklarım çok olmuştu. Tarım programı yaparken hep onlardan röportaj alırdım. Çekim aralarında gördüğüm her bitkinin adını sorar, familyasını öğrenirdim. Bir defasında birini öyle sıkıştırmışım ki yol kenarındaki otun adına "yolis kenarus" demişti. Bitkilerin latince isimlerini ezberlemek oldukça zor olmalı. Olsun ben halk arasındaki adlarıyla da yetinebilirim. Ormanlık bir alanda ya da bir yamaçta rastaldığım yeşilin adını bilmek beni mutlu ediyor.
Hıltan da onlardan biri. Yöreden yöreye ismi değişebiliyor. Kılır, mısır anasonu, hırhır, hoşni olarak da anılıyor. Özenle örülmüş beyaz bir dantel gibi göründüğüne bakmayın o, aslında çok vahşi bir ot. Güçlü bir antiseptik. Saplarından diş fırçası ve kürdanı yapıldığından kürdan otu ya da diş otu olarak da tanınıyor.

Not: Bu yabani güzelliğin bitki bilimindeki ismi Ammi visnaga belki ilgilenmek isteyenler olur.





5 yorum:

  1. sanki çiçek bahçesinin içinde ki çiçek gibi duruyor :) bende 3-5 tane çiçeğin ismini bilirim çok cahilim bu konuda :(

    YanıtlaSil
  2. hıltanı ilk görüyorum hiç duymamıştım çok güzelmiş hem gelin gibi bembeyaz hemde hastalık çaresi şöyle düşününce rabbim neler yaratıyor ama biz habersiz kalıyoruz sayende eksiğimi giderdim çok teşekkür ederim sana.. devamını bekliyorum..

    YanıtlaSil
  3. hiç duymamıştım,teşekkürler

    YanıtlaSil
  4. Ben bazen sebzeleri bile karıştırıyordum :)

    YanıtlaSil
  5. Buna benzer otlar buralarda da var aynısımı bilmiyorum ama en azından sayende adını öğrenmiş olduk .

    YanıtlaSil