22 Şub 2016

Köpeklerde Epilepsi

Tatliş, evimize geldiğinde kırk günlüktü. Şehirler arası bir otobüsün bagajında, yarı beline kadar ıslak bir kutu içerisinde 13 saat yolculuk yapmış. "Kronik bronşit." dedi veteriner. Her gün iğne olmaya götürdük; tavşan kadardı bedeni. Bir şey olmasın diye gece kalkıp kontrol ederdim. Yaşına girmeden epilepsi olduğu anlaşıldı.

Birkaç veteriner ile görüştüm . İlaç kullanmanın beyni uyuşturmaktan başka bir işe yaramayacağı kanısına vardım. 12 sene boyunca defalarca nöbet geçirdi Tatliş. Bu nöbetler birkaç dakika sürüyor; önce titriyor, sağa-sola sallanıyor, sonrasında kaskatı kesiliyor ya da kontrolünü kaybedip sağ tarafına yığılıyordu. Bu esnada yaşadığım endişeyi tarif etmem çok zor. Çaresizlikten ağlıyordum; ancak daha sonra bunun köpeğime hiçbir yararı olmadığını anladım ve onu telkin etmeye başladım. Düşük bir ses tonu ile ona seslenerek, kriz bitene kadar yanında kaldım. Bu iyi gelmişti.

Endişe verici uyarıcılardan köpeğimi uzak tutmaya çalıştım. Bu öyle bir şey ki stres yaşarsa, nöbet geçiriyordu. Geçici olarak eve kedi ya da başka köpekleri alıyordum. Sahiplendirene kadar birkaç hafta bende kalıyorlardı. Kıskançlık duygusu Tatliş'i bitiriyor; nöbet geçirmeye devam ediyordu. Geçici misafirlikleri sonlandırmak zorunda kaldım.

Pekinezler zaten ırk olarak çok hassas, bebeklikte yaşadığı travmanın da etkisi ile pek çok sebep köpeğimi tetikliyor. Sinek uçsa, elektrik süpürgesi çalışsa koltuğun altına saklanıyor. Gök gürlese kucağıma zıplıyor. Çok korkak. Evde ses tonum azıcık yükselse başka odalara kaçıyor gibi gibi.

Evet epileptik bir köpekle yaşamak çok zor. İki kat daha sorumluluk gerektiriyor ancak zaman içerisinde azalıyor. İlaç tedavisi olmadan epilepsinin üstesinden gelmek mümkün. İyi gözlemlenip, hoşlanmayacağı şeyler saptanınca risk en aza iniyor ve tabii sevginin iyileştirici gücü; buna inanıyorum. 

17 yorum:

  1. Ay bu nasıl tatlış hakikaten:( kıyamam yaaaa:(((( şanslıymış ki, senin gibi merhametli, sevgi dolu birine rastlamış, öperim ben onu maşallah çok güzel....:)

    YanıtlaSil
  2. Okurken gözüm doldu hayvanlara karşı çok hassasım. Özellikle kedi ve köpekler. Tatliş'in fotoğraftaki bakışları bile içime işliyo. Burnundan öperim ben onu :*

    YanıtlaSil
  3. Dünyalar sevimlisi şuna bak yaa.. çok mucizeler var sevgi herşeye ilaç.

    YanıtlaSil
  4. Bücürük'ün yanında bir de böyle köpişim olsun çok isterdim :( ama öyle kıskanç ki...tatliş gibi kıskanç:((

    YanıtlaSil
  5. Geçen gün haberlerde insanlara güveni sarsılan köpeğin güvenini tekrar kazanabilmek için onun kafesinde yemek yiyen veteriner haberi okumuştum. Bu tip haberler neden hep yurt dışından geliyor diye hayıflanmıştım.

    Sizin gibi insanların olması güzel...

    YanıtlaSil
  6. Çok tatlı maşallah,geçmiş olsun ilacı sevgi ve anlayış olunca dertlere deva olunuyor işte siz bunun kanıtısınız.Umarım biraz da sese alışır güveni gelir. sağlıkla uzun yıllar birlikte olun inş.

    YanıtlaSil
  7. Sevgi her derde deva aslında, değil mi :)

    YanıtlaSil
  8. Burcucum ne şanslı tatlış senin gibi bir dostu var...Ama adını da çok güzel yerinde koymuşsunuz..Tam da tatliş..Yemelik...Sevgiler

    YanıtlaSil
  9. Geçenlerde bıraktığın yorumdan öğrenmiş ve düşünmüştüm.. En yakın arkadaşımla aynı zamanlarda köpek sahibi olduk, bizimki 10 aylıktı geldiğinde onlarınki daha 1 aylık falandı. Yavru yürümeyi bile bilmiyordu.. Anasından ayrılmış, korkuyor, şaşkın, ne kadar sevgi verirsen ver, yeri insan kucağı değil. Onda da epilepsi vardı ve çok psikolojik sorunları olan bir köpekti, ister istemez düşündüm şimdi sen yazınca, ana kokusuna doyamadan neden ayırıyorlar bu yavruları :(
    Epilepside en önemli nokta dilin arkaya kayıp nefes borusunu tıkamaması, buna dikkat edin ama onun dışında hiç yerinden oynatmayın, nöbeti geçirsin tamamlasın derler insanlar için, senin de dediğin gibi yanındaki kişinin sakin kalması çok ama çok önemli.. Sen çok bilgili ilgili yaklaşmışsın, hastalığı tetikleyen durumları saptamış hemen önlem almışsın, bence tatliş sana sahip olduğu için çok şanslı..

    YanıtlaSil
  10. Nasıl güzel, adının hakkını vermiş. Sevgi bambaşka bir mucize, iyi bakın birbirinize...

    YanıtlaSil
  11. Sevgili yazdan kalan ne kadar duyarlı insansın kutluyorum seni şifanın gücü sevgi yi anlatmışsın resmen Rabbim yapıtığın her iyiliği fazlası ile sana geri versin.

    YanıtlaSil
  12. Oldukça zor bir durum. Tatliş yine de şanslı ki siz hassas ve dikkatlisiniz. O sevgili varlık mutlaka bunun farkındadır. Şifalar diliyorum.

    YanıtlaSil
  13. Bir cana can katmak kadar kutsal bir şey yok inancındayım hele de bu can konuşamayan olursa sizi yürekten kutluyorum sabrınıza güzel kalbinize hayran olarak ve tatlış gerçekten de tatlı ve ballı maşallah ona.

    YanıtlaSil
  14. Köpeklerde epilepsiyi ilk kez duydum. Epilepsi konusunda dikkat edilmesi gerekenlerin arasında parlak ve kuvvetli çakan ışıklara da dikkat edilmesi gerekir. Oyun olsun diye odanın ışığının devamlı kapatılıp açılmasını örnek verebilirim.
    Tatliş 12 yaşında demek, çok şanslı bence. Fotoğrafta da direk objektife bakmış :))

    YanıtlaSil
  15. gönlünüze çabanıza sağlık ama çok da şirinmiş kuzum inşallah çok daha iyi olur daha az korkar :)

    YanıtlaSil
  16. Paylaşımını okurken öyle içim burkuldu ki, inşallah senin sayende çok çok iyi olur. Köpeklerde epilepsi olduğunu d'a ilk kez duydum, çok ilginç. Kendisi de Nasıl tatlı öyle :)

    YanıtlaSil
  17. Ah kıyamam ben ona. Boşuna her şeyin başı sevgi demiyorlar. Tatliş, senin gibi birisiyle karşılaştığı için çok şanslı. Umarım krizleri en aza indirmeyi başarırsınız. Sevgiler...

    YanıtlaSil