28 Mar 2016

Badem

Badem çiçekleri tamamen dökülünce manzaralar değişti. Şimdi çağlalar, bademe dönüyor. Körpe hali ile bazı meyveler toplanıp, satıldı. Ağaçta kalanlar ise bütün yaz kabuklanmaya bırakılacak. Eylül gibi de kuru badem için hasat yapılacak. Çağla, pazarda açılışı 20 lira ile yapmıştı ama fiyakası çabuk söndü; bu hafta tezgahlarda 3 liraya kadar düştüğünü gördüm.

Tüfek, Mikrop ve Çelik kitabında bademin ilk evcilleştirilen ağaçlardan biri olduğunu okumuştum. Tabii burada bademin atası olan, yabani bademden söz ediyoruz. Avcı - toplayıcılar iri meyveli bademleri buldukça çekirdeklerini toprağa gömerek yarı-yabani olarak çoğaltım yapmışlar.

Deneyimlerime dayanarak dağda, tepede bir badem ağacına rastlarsanız, çiçekleri pembe ise pek bulaşmayın derim. Yabani bademlerin dalları, tatlı bademe nazaran fark edilir ölçüde dikensi uçlu ve seyrek yapraklıdır. Meyvesi keskindir. Bu ağaçların, saf badem sütü için yetiştiriciliği yapılmaktadır.

Son bir not: diğer ağaçlar uyurken badem çiçeklenir, bu yüzden İbranice'de 'erken yükselen' anlamına gelir ve yaşamı temsil eder.



27 yorum:

  1. Ne kadar güzel yerler, gözüm bayram etti yeşil yeşil:)))biz çocukken etraftaki boş arsadaki ağaçlarda çağla kopartır yerdik, yıllar sonra parayla pazarda satıldığını görünce aklıma o günler geldi:)))Ata'm fenerliymiş de, yerim ben onu:)))benim rahmetli dayım, amcam ve tabii babamdan ötürü hep fenerliyiz:)))
    öptüm ikinizi de...

    YanıtlaSil
  2. 15 gün önce gördüm 30 liradan satılıyordu el yakıyor almaya korktuk ama dediğiniz gibi şimdi yarı fiyata düştü. 3 tlden badem almak valla iyiymiş. Sizin oralarda meyve sebze daha ucuz buraya gelene kadar araya ne komisyoncular halciler giriyor fiyat biniyor biniyor kazık yiyen yine halk oluyor. Bizim çocuklar(şehirde yaşayan) sizinki gibi bir avuç badem toplamaya hasret büyüyorlar maalesef, toprak bırakmadılar.

    YanıtlaSil
  3. Delikanlıya katılıyorum :) "Yaşaaaa Fenerbahçeeee!" :)
    Faideli bir yazı yine, hem göze, hem akla hizmet :) Sağolasın Burcu :*)

    YanıtlaSil
  4. çok güzel bilgiler bunları not etmliyim.
    amanin siz de mi fb lisiniz. benim oğlan ve eş fb li ben baba geleneği bjk :D
    öptüm minik kanaryayı^.^

    YanıtlaSil
  5. Ne güzel fotoğraflar yine..Her zaman ki gibi iç açıcı, insana huzur verici...

    YanıtlaSil
  6. Blogunuzu yeni keşfettim, ne güzel şeyler paylaşıyorsunuz. :)

    Badem, baharın en güzel habercilerinden.

    Afiyetler olsun, sevgiler. :)

    http://frannyninpaltosu.blogspot.com.tr

    YanıtlaSil
  7. Yeşilin her tonu var içim açıldı Galatasaraylıların içinde bir ben fenerli torunum yarı fenerli olarak Ata nın o küçük ellerini severim ben .

    YanıtlaSil
  8. Annem geçen gün ona yazdığım kartları çıkarttı. Arasından minicik bir çiöek düştü yığının hemen hatırladım. Yirmi yıl önce Marmaris şubesini teftişteyken ocak ayında açan badem çiçeklerinden anneme yollamıştım. Hâlâ saklıyormuş :)

    YanıtlaSil
  9. Bayılırım çağlaya. Eskiden bahçemizde badem ağacımız vardı. Ne çok yerdik... Hikayesi de güzelmiş. Ata'ya afiyet olsun. Bu arada ben de Fenerliyim. Sevgiler...

    YanıtlaSil
  10. bu fotoları begenmemek elde değil, bademli kuzuya öpücükler :)

    YanıtlaSil
  11. Ne güzel postlar hazırlıyorsun canım sayfana geldiğimde çok hoşuma gidiyor çağlaları tutan o minik elleri yerim .Hayat yaşamasını bilene küçük şeylerden mutlu olabilene çok güzell sende bu güzelliği fazlasıyla görüyorum .

    YanıtlaSil
  12. paşaya bak sen, çekmiş sarıyı laciyi de :)

    YanıtlaSil
  13. Çağla'yı bende çok seviyorum İstanbul'da fiyatları daha düşmedi :((

    YanıtlaSil
  14. Çağla mı? Allah'ım sana geliyorum :)

    YanıtlaSil
  15. Günaydın
    Badem adı altında kısa bir makale yazmışsınız. Bu bilgilere ulaşmak için badem ile ilgili birden fazla kitap okumak ya da belgesel izlemek gerektiğini düşünüyorum. Belki yine can alıcı kısımlara erişemeyiz. Nedenine gelince kitaplar bitkinin köküyle, tohumla ilgili işimize yaramayacak birçok bilgi veriyor. Bir badem bahçesi kurmayacaksam eğer anlamama gerek yok. Sizin verdiğiniz gibi pratik bilgilere ulaşmak istiyorum. Bu konu tüm ilgi alanları için geçerli ancak maalesef bizde hep birbirini kopyalayan öğretim görevlileri oldukça özellikle bilimsel kitaplardan verim almak çok zor. Okuyan, araştıran, gözlemleyen ve deneyimlerini aktarmakta cimrilik yapmayan bir insansınız. Ne güzelsiniz, keşke siz gibi insanlar çok nadir bulunmasa.

    YanıtlaSil
  16. Çağlayı pek sevmediğimden fiyatına dikkat etmedim pazarda. Fotoğraflar çok güzel ama. Blogunuzda çok şirinmiş :)

    YanıtlaSil
  17. 'Bir avuç Yabani badamdeki zehirin Nazi gaz odalarında kullanmaya eşit olduğunu.Bitkilerin evcilleştirilmesi,tohumun bağırsaklardaki direnişi müthiş.bitkilerin otostopları daha bir yıgın bilgileri öğrenerek bakış açımı ve ufkumu genişleten bir kitap.Teşekkür ederim hatırlattın.

    YanıtlaSil
  18. Ağacı, meyvesi, kurusu yaşı ve dahi yağı... Her yönüyle klas bir meyve.
    Meyveler bademle birlikte yendiğinde glisemik indeksi düşürüyor bilgisi var bir de, uygulamaya çalıştığım.

    YanıtlaSil
  19. Çağlayı çok severim
    içim açıldı resimlere bakarken.

    YanıtlaSil
  20. Bademi çok seven biri olarak bademle ilgili çok şey öğrendim..:) Teşekkürler.. Sevgiler..

    YanıtlaSil
  21. Çicek açarken kokusunu merak ettim,igdeye benzeyince yapısı,igde gibi kokusu yogun mu ? Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kıyaslanamaz kokular. İğde çok keskin kokuyor. Çağla daha naif, çiçeğe eğilince kokusunu duyabiliyorsun.

      Sil
  22. Bizim zeytinlikte iki badem ağacı var sanıyordum. Geçen sene don yedi hiç meyve vermediler. Bu sene ilk önce onlar çiçeklenmeye başlayınca iki tane değil tam altı badem ağacı olduğunu gördüm. Bütün vadi adeta gelinlik giymiş gibi süslenmişti. Yayla yüksek olduğu için biraz daha geç oluyor bizim buralarda. Güzel bilgi ve resimler için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  23. Memlekette badem ağacımız var ama hiç bahar aylarında gitmek kısmet olmadı. Çiceğini de göremedim. Acı olanı da yetiştirilir ve satılır.

    YanıtlaSil
  24. Ne güzel resimler oralarda olmak isterdim :)

    YanıtlaSil
  25. Doğaya dair bir çok şeyi senden öğreniyorum.. Teşekkürler, emeğine sağlık

    YanıtlaSil