5 Mar 2016

Sarışın

Bu sıralar orman sarıya çalıyor. Dağın, yeşile kafa tutan bu halini gördükçe Mabel Matiz'in Sarışın şarkısını mırıldanıyorum. Matiz'in bazı melodilerinde 90'ların havası var. 

Konudan sapmayalım, bu güzellikler bulundukları yerlere oldukça hızlı yayılıyor. Çalı formunda olmalarına rağmen aralarında boy vermek neredeyse imkansız. Öbek öbek görünce insanın uzaktan koşup içerisine dalası geliyor. Ancak bu mümkün değil; dikenleri çok sık ve sert. Bu çiçek, katır tırnağı, azgan ya da poruk olarak anılan bitkiye benzer özellik gösteriyor zira aynı aileden geliyorlar. Katır tırnağı taksonomide spartium junceum olarak geçerken, bunlar genista scorpius olarak yer alıyor. TÜBİTAK-Biyoçeşitlilik Veritabanı'nda bu sarışının izine dahi rastlamadım. 

Ulus olarak işin kolayına kaçıp benzerlerin önüne 'yalancı' ibaresi koyarak isimlendirmeyi çok severiz. Yalancı azgan der geçeriz. Bunu kabul etmiyorum. Konu uzmanları neden araştırmaz, bilgi vermez, Türkçe içerik eklemez anlayamıyorum. Kendi coğrafyamızda yetişen bir bitki hakkındaki bilgiye neden yabancı kaynaklardan ulaşıyoruz?
Sorun ezberci eğitim sisteminde. Üniversitelerde yer alan Botanik Bahçesi Uygulama ve Araştırma Merkezi sadece yönetmelikte yer alıyor. Türkiye'de hiçbir bilim dalında zerre ilerleme yok. Bizim çiçek böcekle tek ilişkimiz; kırmızı gül aşk, beyaz gül masumluk cart curttan ibaret. Tepeden inme öğrenimden kaynaklı insanlarımızda da bir 'bananecilik' var.

Bir ziraat mühendisi komik(!) bir anısını anlatmıştı: "Köylünün biri bana yol kenarındaki bir bitkinin adını sordu. Tarlasında varmış, zararlarını vs. araştırmak istiyormuş.  Bitkiye baktım tanımıyorum. Latince bir şeyler uydurmak adına, "Yolis Kenarus" dedim. Köylü yedi tabii."
Bu adam devletin mühendisi. O köylünün vergisi ile maaşını alıyor. Adam araştırmak-öğrenmek istiyor. Mühendis bozuntusu da kendi cahilliğini utanmadan yalancılıkla süsleyip, gülerek anlatıyor..Böyle dangalaklar oldukça, biz hiçbir konuda ileriye adım atamayız. Hep geriye!







19 yorum:

  1. Selam,Bu bitki banada yabancı gelmiyor. Ege bölgesinde de var. tabii yanlış hatırlamıyorsam.Genelleme yapmak istemem ama anlattıklarınızdan ve yaşam deneyimlerimden edindiğim. Okumuş cahillerin çok olduğu. En kötüsü bu.e

    YanıtlaSil
  2. Ne insanlar var.Okuyupta adam olamayanlar var :(

    YanıtlaSil
  3. Yolis kenarus!!!! Güleyim mi, ağlayayım mı bilemedim:(((( çocukken sanki bu çiçeklerden hatırlıyor gibiyim, böyle yaprakları yağlı yağlı olurdu tabii yanılıyor olabilirim, aynı böyle sarıydı onlar da, toplardık....fotoğaflar çok güzel eline sağlık Burcu. Sevgiler. :)

    YanıtlaSil
  4. Aynen öyle. Araştırmaz,icat etmez,bilgisi yoktur,Uğur MUMCU'nun dediği gibi ama her konuda fikri vardır.Bazı ortamlardan bu yüzden uzaklaşıyor insan.Car,car,car.Şöyle diyesim geliyor bazılarına,sus sus sus da,iki satır bir şey oku.Kusura bakmayın ben de uzatım.Sagolun bilgilendirmek adına verdiğiniz uğraş için ben de bugün yeni bir şey daha öğrendim sayenizde.

    YanıtlaSil
  5. Her şeye rağmen manzara şahane.. Doğa muhteşem ya..:)

    YanıtlaSil
  6. Katır tırnağına benziyor ama değil sanırım .. Ülke mevki makam sahibi ama cahil kültürsüz insanlarla dolu olduğu içim normal yani böyle olması :(

    YanıtlaSil
  7. Bizim eğitimciler ezberlemekle yorumlamak arasındaki farkı bir türlü anlayamadı. Onlar da ne öğrettiklerinin farkında değil, üzerine bir şey katamadan aktarıyor. Biraz da kişinin içinde olmalı. Yolda görsek adını merak etmeyeceğimiz bir çiçeğe bu kadar anlam katıp, merak edip, araştırmak bizim alışık olmadığımız şeyler. Bu sarışın bence artık daha şanlı.

    YanıtlaSil
  8. Yalnız fotograflar harika yine.

    YanıtlaSil
  9. Güvenmemiz gereken insanların tavtına bak! Allah sonumuzu hayretsin! Acaba ne zaman bilimin, araştırmanın önemini anlayacağız toplum olarak :-/ Sapsarı, ne güzeller öyle...

    YanıtlaSil
  10. Dikenleri sık ve sert olmasa o sarı rengin güzelliğinden ne güzel gökyüzü izlenirdi :) Ülke olarak her şeyin başına 'yalancı' ibaresini eklemeye de şaşıyorum. Bitkiler, yemekler vs. vs. Bide bu alanda eğitim görmüş bir insanın cahilce konuşması da ayrı mevzu :(

    YanıtlaSil
  11. Blog keşif etkinliğinde geliyorum. Görselleriniz gerçekten güzel olmuş. İnsanın buradan içine atlayası geliyor.:) Takibe aldım sizi mümkün olduğunca takip etmeye çalışacağım.
    Sevgi ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
  12. Doğadan güzel resimler, yerinde bir eleştiri.

    YanıtlaSil
  13. Bu ülkenin Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ile Orman Bakanlığı vardı değil mi? Hangi işlere bakıyorlar meçhul.
    Mühendis arkadaşın yaptığı densizliği olağan, sevimli, hatta komik bulması bu yüzden olsa gerek.

    Çiçeği sayende tanıdım, teşekkürler...

    YanıtlaSil
  14. Bu sanırım Katır Tırnağı, mis gibi kokusu varsa odur.. :) Özellikle İzmir bölgesinde baharı cennete çevirir. İsmi neden kendi gibi güzel değildir hep düşünür dururum..

    YanıtlaSil
  15. anca oturup lak lak etsinler, siyasilere şak şak etsinler. biri de vicdanlı olsun ya. çalışmak istiyorum desin. yok herkes halinden memnun. sinir oluyorum ben de aynen. ben jeoloji mühendisiym. yıllar önce tez için afet işlerine gitmiştik orada 3 memur vardı örgü örüyorlardı *-*dedim ki hayatta devlette çalışmam boş boş oturuyorlar. neyse yazacak çok şey var da güzelim postuna negatif enerji vermeyeyim canım :)

    YanıtlaSil
  16. Yabancılar gelip bizim bitkilerimizi ve tohumlarını götürüyor diye medya yazıyor olmasına rağmen maalesef alınan önlemler yeterli gelmiyor temennimiz değerlerimizin kıymetinin bilinmesinden yana.

    YanıtlaSil
  17. Işığınız bol olsun! Fotoğraflar çok etkiledi beni.
    Şehirde yaşıyoruz ama köyle ilişkimiz hala var. Tarım yapılıyor, üzüm, buğday vs yetiştiriliyor. Hayatını köyde geçirmiş köylüler tanıyorum, toprak konusunda köylüyü kandıramazsınız. Cahil yerine konduğunu anlaması çok kısa sürmüştür. Ama o adam köylünün gözünde tüm mühendis takımını yerin dibine geçirmiştir. Yazık!
    Flora hakkında veri tabanımız nasıl yetersiz olur anlam veremiyorum! Tarım Bakanlığımız hep vardı. Ziraat fakülteleri hep vardı... Çarkın işlemesinde, hep insan kısmında takılıyoruz galiba...

    YanıtlaSil
  18. Vay halimize, bilgiye bile sahtekarlik katip yalan yanlis sunabiliyoruz :( Bir de ustune komiklik... ah ahhhh...

    Daha cooook egitim lazim bize canim.

    YanıtlaSil
  19. merhabalar... ne güzel fotoğraflar eklemişsiniz.. bayıldım. bakmaya doyamadım. yüreğinize sağlık. :)

    YanıtlaSil