6 Eyl 2016

Hayvan Katli İbadet Değildir

Çevre yolunda önümde bir kamyon, kasasında tıkış tıkış bir sürü koyun birkaç gün içerisinde boğazlanacak. İnekler ayağından vinçle asılacak; huysuzlanan tekme yiyecek, kaçmaya çalışan bıçaklanacak. Bu konuda yazmak bile çok zor, her kelime ok gibi yüreğimde.

Yaşar Nuri Öztürk, İhsan Eliaçık, Eren Erdem gibi konunun üzerinde derin çalışmalar yapan isimlerden 'İslam'da kurban nedir?' başlığı altında bir şeyler derledim:

"Kurban kelimesi, kurb kökünden mastardır. Bu kökten türemiş meşhur bir kavrama sahibiz. Akraba kavramı... Akraba kavramı ile kurban kavramı aynı kökten türemiş olup, eş manalıdırlar. Kurban, kelime anlamı itibari ile, “yaklaşmak” manasına gelen bir kelimedir.

Kur’an-ı Kerim’i açıp, Arapça orjinalini incelediğinizde, “Kurba vel yetam vel mesakini” ifadesini her zaman yan yana göreceksiniz. Yetam ve Mesakin, yetim ve fakir demektir. Kurba ise, Allah’a yaklaşma olarak göze çarpar. Yani Allah’a yaklaşmanın yolu, yetim ve fakirlerden geçmektedir.

Hac Suresi Ayet 37: Onların etleri de kanları da Allah’a asla ulaşmaz; fakat sizin takvanız O’na ulaşır. Onları size bu şekilde boyun eğdirir ki, sizi hidayete erdirdiği için Allah’ı yücelterek anasınız. Güzel düşünüp güzel davrananlara müjde ver.

Burada “kurba”nın anlam bütünlüğünü akseden bölümdür. Kuran’ı yapısı gereği, ayetin devamı da, “kurba” eyleminin uygulanış biçimini tarif etmektedir.  Allah diyor ki, "Onlar bana ulaşmaz, boşuna kesip durmayın. Ben sizden iyilik, doğruluk, dürüstlük, kardeşlik, merhamet, sevgi, bunları bekliyorum; karz-ı hasen, salât, zekât, ihtiyaç fazlasını verme, sermaye yığmadan kaçınma, isâr, birbirinize kendinizi feda etme, yoksulları gözetme, zayıfın elinden tutma, düşmüşü kaldırma, bunları bekliyorum, takva budur." Her yeri kan gölüne çevirdiğin zaman, Allah bundan mutlu oluyor değildir. İşin aslı buydu, sonra döndü dolaştı ve başka bir şeye dönüştü.

Allah'n emretmediği bir şeyi, Allah emrine dönüştürmek Nahl suresinde dendiği gibi Allah'a iftira etmektir.

Allah elbette bunları görüyor ve bu mazlum hayvanların acılarından doğan günahı bir öfkeye dönüştürerek bu toprakların üstüne geri gönderiyor. Kur'an'ın dinini ve onun tebliğcisini gerçekten tanıyanlar, şu söyleneni anlamakta en küçük bir zorluk çekmeyeceklerdir.

Gurbân kelimesi (g ile söyleminde) garip, gurebâ  aynı kökten gelen kelimelerdir. Garip, gureba kelimeleri, Kuran’ın kullandığı kavramlar.

Kurban, gariplerle, kimsesizlerle, yoksullarla, itilmişlerle, dışlanmışlarla, ötekileştirilmişlerle yakınlaşmak, onlarla hemhal olmak demektir. Peygamberimiz bu bayramda yani garip gureba ile yakınlaşma bayramında, sabah, bayram namazından sonra ilk yaptığı şey, ashab-ı suffa diye bildiğimiz, gariplerin, yoksul kimselerin, evsiz sahabelerin kaldığı yere gelip, onlarla bayramlaşmak idi.

Bayram günlerinde mezbahalarda, eli kanlı kasapların ağzından çıkan Arapça dualar eşliğinde yapılan iş, peygamberimizin hayatı boyunca hiç vuku bulmamış bir uygulama olması hasebi ile din dışıdır."

Yaşar Nuri Öztürk - Allah ile Aldatmak
Eren Erdem - Devrim Ayetleri, Şeytan Evliyaları
R. İhsan Eliaçık - Bana Dinden Bahset

33 yorum:

  1. İlginç bir yazı yazmışsın. Normalde başlığı görünce ama böyle emrediliyor diye düşünüyordum ki senin ayet yorumlarını görünce durup üzerine bir düşündüm. Haklı olabilirsn aslında. Ama bence kurban bayramındaki sorun hayvanların öldürlmesi değil öldürülme biçimi. İnsanlar cahil ve hayvanın çektiği acıyı düşünmüyorlar. Ben de hiç sevmem bu bayramı, tatili hariç :)Çünkü sorun öldürmekse en başta sadece keyif için hayvan öldüren avcılar ya da ben gibi et yiyenler eleştirilmeli.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsan ırkından daha tehlikeli canlı yok yeryüzünde. Balina avları, boğa güreşleri, sirkler, yunus gösteri merkezleri hayvanların her alanda eli kolu bağlı. Gezegenin başına gelmiş büyük felaketiz biz.

      Sil
  2. Burcu'm ne kadar yerinde, aydınlatıcı bir yazı. Ancak kabile kültürüne sahip, İLKEL toplumların zihniyetini aşamamış milyonlarca insan bu yazdıklarını anlayabilecek kapasitede olmayacaklar. :( Tüm İLKEL kavimlerde tanrılara kurban verilirdi hatta bakire kızlar, çocuklar da. Sebep depremler, seller, kıtlıklar, yıldırımlardan tanrıların onları koruması için bir tür RÜŞVETTİ. Dinler de o ilkle dönemlerden kalan bu ilkel gelenekleri sürdürdüler. İşin en kötüsü bunu çoluk çocuğun gözü önünde yapıyorlar hatta bir komşumun çocuğu babasına yardım etmiş geçen yıl. İşte bu çocuk benim "Bir fincan kahvenin 40 yıl hatırı" yazımdaki çocuk. Melek gibi çocuğun birdenbire böyle acımasız, kadir kıymet bilmez hale gelişinin sırrını anladım, yaşayan bir canlının hayatını elinden almak kolay mı? Bunu kendi eliyle yapmak? Ha bir insanı boğazlamışsın, ha bir koyunu ne farkeder? Biri yasal, öteki değil. Biri cinayet, öteki normal. Ama özünde yapılan eylem aynı. Bir canlının canını alıyorsun. Azrail gibi.! :( Sonuçta insanın DUYGULARI KÖRELİYORDUR. Bu kaçınılmaz. Onun da duyguları körelmişti. Kendi elleriyle hayvan kesenlerin acıma duygularının YOK olması kaçınılmaz. Öyle yetişenler IŞİD gibi örgütlere katılıp boğazlamaya devam ediyorlar. Amaç yoksula, fakire yardımsa pekçok şekilde yapılabilir. İlla kan akıtmak niye?
    :(
    Kalemine sağlık.....off üzüldüm yine yaa:((

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Müjde Abla Arkaik dönemden bu yana çok ilerlediğimiz söylenemez. Yine canlı sunuluyor. Bunu çocuklara izlettirip normalleştiriyorlar tabii bu da barbarlığı tetikliyor.

      Sil
    2. bugün koyun kesen yarın adam keser Müjde Hanfendularının yorumuna +1

      Sil
    3. + içih teşekkürler Randle arkadaşım. Bu arada senin bloğun yine yoruma kapalı:( geçen geldim The Good, the Bad and the Ugly vardı, yorum yapamadım ama ben de + verdim.

      Sil
    4. yoruma kapamakla haklılığım da ortaya çıkmış oldu kendini bilmez biri gelip karşıt fikir geliştiriyor kendi düşüncesini sana dayatmaya çalışıyor sen kendi fikrini savunmaya devam edince çıldırıyor hızını alamayı bloguna koşup hakaretvari cümleler içeren konu açıyor tam komedi ha ilkokul 1

      Sil
    5. Haklısın sen de..:( yoruma kapalı tutmaya devam o zaman:)

      Sil
  3. Bugün geldiğimiz noktada, bu kadar tutucu içinde tartışmaya karşı görüşe asla kanatlanamayan insanlar arasında böyle bir konuya değinmek bana göre büyük cesaret. Toplumun kendilerinden olmayanı linç etme gibi bir özelliği var.. diye araştırmazlar hemen saldırırlar. Bana gelince konuya bir ateist olarak ne oradan ne de buradan bakabiliyorum. İnsanların dini kendi arzuları doğrultusunda asırlardır şekillendirdikleri gerçek. Mesela Kuran'da gemilerle ilgili bir ayet vardı şura suresi olarak geçiyor hatta yazayım buraya < Denizde dağlar gibi yüzen gemiler, O'nun varlığının delillerindendir Eğer dilerse, rüzgârı durdurur da, (o gemiler denizin) üstünde durup kalırlar>
    Burada henüz icat edilmemiş gemi motorlarına hiçbir şekilde atıf yok çünkü o zaman sadece yelkenli var. Bunun gibi çağa uymayan birçok nokta bulabilirim.

    YanıtlaSil
  4. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yukarıda yazılanlara itiraz eden çok olmuş, bunlar görüşlerini önemsediğin konunun ehli insanlardır, bu yazılanlara karşıt tepki olarak Kevser suresi gösterilmiş. Onun cevabını şu şekilde veriyorlar:

      Eren Erdem: "Kevser suresi büyük bir tahribatla çevrilmektedir. O surede "venhar" kelimesi, kurban kes manasına gelmez. Güçlüklere göğüs ger anlamındadır. Ben orjinale bakıyorum. Bence siz de meallere değil, orjinaline bakın. Orada Kurban kesmek diye bir kavram yoktur."

      Yaşar Nuri Öztürk çevirilerinde: "Venhar emri, kurban kesmek demek değildir." diye yazmıştır. Yaşar Nuri de sizin yaptığınız gibi, bağış yapmayı uygun görenlerden.

      Sil
    2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
    3. Orada harf hatası yüzünden ufak karışıklık olmuş olabilir, 'önemsediğin' yazmışım, önemsediğim olacaktı. Eğer harf hatasından mütevellit değilse, Eren Erdem, Yaşar Nuri ve İhsan Eliaçık'ın öğrencisidir. Bana göre ehildir, başkasına göre değildir. Örneğin İlahiyat mezunu Diyanet İşleri Başkanı sahip olduğu mevkiden ötürü 'işin ehlidir, din alimidir.' diyemem. Bu izafi bir kavramdır.

      Sil
  5. Bayramda Tv izleyemiyorum her yer kan revan içinde oluyor hele istanbul boğazının kırmızıya boyanması çok fena ☹️

    YanıtlaSil
  6. Çok güzel bir yazı olmuş bu ama kime ne anlatacaksınız?Dinsiz der çıkarlar,bir kişi de yahu bu ne diyor,az araştırıp bakalım demez,camideki imam ne söylerse o doğrudur.Alıştığının dışında bir şey söyleyen allamei cihan olsa ,ııh ikna edemezsiniz.Bayram değil katliam oluyor gerçekten,kaldı ki ben de yıllarca ,kafama dank edene kadar kurban kestirdim.Sonradan dank etti,yahu kestirdiğim koyun beni sırtında cennete taşıyacaksa niye her sene yeniden kestiriyorum,kaç tanesinin üzerine bineceğim diye...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :))) Bir ordu koyun gelecek sen en öndekinin sırtında geçeceksin :)))

      Sil
    2. ahahaha son cümlene koptum.

      Sil
    3. Yahu madem teki beni taşımaya yetiyor,biye ha bire doğruyorum o zaman zavallıları.Yok valla,ben kendim geçerim,hele kedim olduğundan bu yana hepten karşıyım bu ile.Eskiden sebep olduğum zavallı hayvanlara ğzülüyorum şimdi.Yakını göremediğim için oluşan harf hatalarından dolayı da özür dilerim ayrıca.

      Sil
    4. Sevda'cığım demişsin ya kedim olduğundan beri karşıyım. Ben de ta 1992 yılı filandı ilk kez gerçek anlamda bir KEDİM OLDU, ve o zaman ha kedi, ha koyun ne fark var demeye başladım. Bir canlıyı kesmek, hayatını elinden almak. ..O zaman et yememeyi düşünmeye başladım. Bir koyunu kesen, aç kalınca bir kediyi de rahatlıkla kesebiliyor bunu savaşlarda görüyoruz. Suriye'de aç kalanlar kedileri kesip yemeye başlamışlar internette okumuş ve çok üzülmüştüm.:( Et yemeselerdi böyle bir gereksinme de duymayacaklardı eminim.

      Sil
    5. Ay Müjdeciğim aynen katılıyorum sana ya,her hayvan bizimle iletişime girebiliyor,biz nasıl kıyıp onları yiyoruz,insan hayvan arkadaşı olunca daha iyi anlıyor durumu.

      Sil
    6. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
    7. Ya çenem düşmüş, çok uzun yazmışım, kusura bakma Burcu'm o yüzden sildim o tren gibi uzun yorumumu:))))kısacası empati yapmak iyidir ha kedi, ha koyun:)

      Sil
  7. yakınlarda bir billboartta gördüm kurbanınızı kesilirken canlı olarak izleyin şu fiyata diye. ille kan ve vahşet görecek yani. bir de gerçekçi olalım nereye fakire dağıtılıyor? Deep Freeze dolduruyorsun yenmeyecek yerlerini veriyorsun işte işin aslı paylaşmaksa tegv'e yardımda bulun ille kavurma yiyeceksin yani.

    YanıtlaSil
  8. Kaleminize sağlık. Fakire yardım etmekse mesele, buyur et. Et yedirmek istiyorsan fakire git kasaptan al. Yok illa kan akıtacaksın diyorsan bu çağdışılık, canilik. Bir de bunu din adına yapıyorsan en büyük zararı dinine veriyorsun.

    YanıtlaSil
  9. Yazın çok çok güzel Rahmetli Yaşar Nurinin bir TV söyleşisinde aynen kendisinden de dinlemiştim.
    Toplumun bir kısmı islamı kendi canları istediği gibi yaşadığı için anlatmak değil anlatabilmeye çalışmak bile zor maalesef.

    YanıtlaSil
  10. Bu konuda bilgili olmadığım için yazını beş vakit namazında olan anneme okuttum.
    Bunları yazan arkadaşına benden selam söyle bizim dinimiz aslı uygulandığından sevgi dinidir ama şimdiki paralı müslümanlar yüzünden gençler dinden soğutuluyor peygamber efendimiz zamanında kurban bayramı denen bir şey yoktu helallik bayramı gibi kutlanan köle düşmüşleri kurtaran bir bayramdı hayvan kesilip et dağıtılmazdı rızık paylaşılırdı. Kuran bunu buyurur. Hayatında bir defa olsun kutsal kitabımızı okumamışlar çıkıp dinden söz ediyor ondan bundan alma yanlış bilgilerle milleti yanlış yola sevk ediyor. böyle insanları çıkıp konuşturmazlar gerçekleri duyulsun istemezler.

    YanıtlaSil
  11. Mantık olarak doğru olabilir ancak birde şu var yaşadığım yer çok varoş bir yer ve bir yıl boyunca hiç et alamayan insanlar kurban bayramının gelip hayır severlerin et getirmesini bekliyor, dolapları et doluyor,hatta dolabı olmayıp kavurma yapıp basan insanlar var. İşte sevap dediğimiz şey orada devreye giriyor, hayır dua alıyor,örneğin bir komşumuzun oğlu engelli ve et yemek zorunda,yiyemiyor kasapların çöpe attığı kemikleri toplayıp kaynatıyorlar ben onları görünce yumuşuyorum.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kız kuğu,çok dindar geçinen bir sürü tanıdığım var,kurbanın dandik yerlerini dağıtıyorlar konu komşuya,kimi hiç dağıtmıyor direkt dondurucuya dolduruyor.Her sene hacda binlerce kurban kesilip tüketilemediği için mundar oluyor,diplerinde Afrika'da insanlar acına ölüyor,yok valla ben yumşamaıyorum,kasaplarda et dolu oradan alıp versinler konu komşuya.Sanma ki ben kestirmiyordum kurban,daha yeni aklım başıma geldi.Gerçi son on yıldır bağışlıyorum ama gene olan hayvanlara oluyor,Hem bayıltıp kessinler hayvanları ya,öyle çırpına çırpına öldürmesinler.Bunları yazıp da nasıl et yiyorsun dersen,bizim evde et çok nadir yenir,kızımla ben zaten vejeteryan olmakla olmamak arası gidip geliyoruz.Eşim pek et yemez.Oğlum ister bir tek.Şimdi yaban ellerde zaten et yemiyoruz,yersek de bileceğiz ki en azından kesilmeden önce bayıltıyorlar hayvanları.Ay karışık bu işler işte.

      Sil
    2. Hiç koyun eti yemedim :) bilmiyprum ki herkes bir şey diyor :)bana geçen sene sadece kuyruk yağı getirmiş biri bir anlamı mı var acaba :) zaten yemem bende başkalarına veririm. Dediğim işin şakadıydı tabbi deve kesenler deveylemi geçecek :) çok ince düşünsem dinden imandan olacağım :)

      Sil
    3. Anladım ablam şaka olduğunu,ben de sana takılıyorum,aynen çok düşününce insan dinden çıkacak gibi oluyor gerçekten 😍Yazdan Kalan,kusura bakma sayfanı biraz işgal ettik gibi oldu ama sohbet ilerledi,biz de yazdık,sevgiker ve saygılar sana da,güzel insansın o belli 😍

      Sil
    4. Eyvallah, yeter ki diyalog kurulsun. Ortam çıfıt çarşısı gibi ne tatlı : )

      Sil
  12. Geçen gün Üsküdar'^da "Kurbanınızı Canlı İzleyin" afişi gördüm filanca derneğe ait. Paranı ver, ben keseyim sen internetten izle diyor. Yemin ediyorum Hannibal bile topuğu totosuna vura vura kaçardı, manyak bi yer oldu burası. Dayanamıyorum.

    YanıtlaSil
  13. bunlara deseler akrabanızdan sokağınızdan bildiğiniz yoksullara bin lirayı pay edin bırak bini yirmi lira vermeyecek tiyniyetindeler iş hayvan öldürmeye gelince mangal yapacağız diye gidip en tosununu seçerler. bayram boyuca tek konuştukları konu da et.yardımlaşmadan bahseden yok. aldığımız hayvan yağlıymış kıymasını nereye çektirelim kelle paça içelim derken boku çıkıyor. sen çok güzel yazmışsın ama yobazlar anlamaz çünkü cahil her şeyi bildiğini sanacak kadar boş egoya sahiptir. karşına alıp konuşsan önce ses yükseltir sonra verecek cevap bulamaz topuklar ;)

    YanıtlaSil